2009년 1월 5일 월요일

CMS(Content Management System)


A content management system (CMS) is a computer application used to create, edit, manage, search and publish various kinds of digital media and electronic text.[1] CMSs are frequently used for storing, controlling, versioning, and publishing industry-specific documentation such as news articles, operators' manuals, technical manuals, sales guides, and marketing brochures. The content managed may include computer files, image media, audio files, video files, electronic documents, and Web content.

A CMS may support the following features:

  • identification of all key users and their content management roles;
  • the ability to assign roles and responsibilities to different content categories or types;
  • definition of workflow tasks for collaborative creation, often coupled with event messaging so that content managers are alerted to changes in content (For example, a content creator submits a story, which is published only after the copy editor revises it and the editor-in-chief approves it.);
  • the ability to track and manage multiple versions of a single instance of content;
  • the ability to capture content (e.g. scanning);
  • the ability to publish the content to a repository to support access to the content (Increasingly, the repository is an inherent part of the system, and incorporates enterprise search and retrieval.);
  • separation of content's semantic layer from its layout (For example, the CMS may automatically set the color, fonts, or emphasis of text.).

There are three main categories of CMS, with their respective domains of use:

Contents

[hide]

Enterprise content management systems

An enterprise content management (ECM) system is concerned with content and documents related to the organizational processes of an enterprise. The purpose is to manage the organization's unstructured information content, with all its diversity of format and location.

 Web content management systems

A web content management (WCM) system is a CMS designed to simplify the publication of Web content to Web sites, in particular allowing content creators to submit content without requiring technical knowledge of HTML or the uploading of files.

Component content management systems

A component content management (CCM) system is concerned with the content within documents. It can locate and link content at any level of organization, and it is used to build publications out of re-usable fragments of content. Whereas ECM and WCM systems frequently manage unstructured content (word processor and other desktop publishing files, rendered PDF and HTML, etc.), a CCM system manages structured content (usually XML), from which such documents are rendered and typically delivered to ECM and WCM systems.

See also

References

External links

저작물 관리 시스템은 저작물 관리에 사용하는 소프트웨어이다. 여기에서 지칭하는 저작물이란 사진, 음성, 전자문서 그와 유사한 컴퓨터 파일이다.

저작물 관리 시스템의 아이디어의 이면에는 웹을 통하는 것과 마찬가지로 임의의 장소에서도 콘텐츠 파일들을 관리하자는 의도이다. 저작물 관리 시스템은 기존문서 관리에도 종종 사용된다.

많은 회사들은 저작물 관리 시스템을 비지적재산권 형식으로 파일을 저장하는 데 사용한다. 사내에서 대개 서버 기반형 소프트웨어를 사용하는 것과 같이 파일을 쉽게 공유할 수 있고 더 나아가 파일의 가용성을 증대시킨다.

아래에 보인 것과 같이 다수의 저작물 관리 시스템은 웹 저작물 관리기능을 가지고 있으며 그 중에 일부는 워크플로우 처리에 대한 특징들을 가지고 있다.

워크플로우(영어: Workflow)는 다자간 결제 혹은 저작물의 추가를 위한 전자문서 이동의 한 방법이다.

일부 저작물 관리 시스템에서는 이메일 통지 및 자동 경로 설정과 같은 워크플로우 도구들을 가지고 있다. 이들은 작업의 협업성에 있어 매우 이상적인 것이다.

또한, 저작물 관리 시스템의 도구들은 이미지와 멀티미디어 자료들 혹은 방대한 문서들을 조직하고, 통제하고, 그리고 발행하는 역할을 한다.

웹 저작물 관리 시스템은 웹 사이트에 웹 저작물들을 발행하는데 필요한 작업들을 수월하게 해준다. 웹 저작물 관리 시스템은 다음과 같은 문서들에 대한 저장, 통제, 개정, 그리고 발행에 자주 사용된다.

  • 뉴스기사
  • 사용자 매뉴얼
  • 기술 문서
  • 판매 가이드
  • 광고 책자

또한, 저작물 관리 시스템은 다음과 같은 특징을 지니고 있다.

  • 멀티미디어 자료 혹은 일반문서의 생성 및 가져오기
  • 핵심 사용자 및 그들의 콘텐츠 관리 권한에 대한 인증
  • 역할의 배정에 관한 권한 및 이종의 콘텐츠 타입이나 카테고리 분류
  • 저작물 워크플로우 작업에 대한 정의 (관리자에게 저작물 변경 통지와 같은 이벤트 알림과 연관되어)
  • 단일 저작물에 대한 다중 판올림 관리 및 추적

댓글 없음:

댓글 쓰기